16.6.10

Saudaraku sekalian..

Assalamualaikum warga UiTM, terutama warga UiTM Chendering dibawah naungan Sultan Terengganu yang dikasihi sekalian. Bersyukur tak ternilai kita kehadrat Ilahi dengan limpah Kasih dan RahmatNYA masih kita mengecapi nikmat hidup di muka bumi ini sebagai musafir sementara sampai ke destinasi kita iaitu akhirat yang amat digeruni sekalian.

Sesungguhnya di hati kita patut terselit rasa bersyukur dan gembira dengan keamanan yang kita rasai di negara ini. Namun alangkah malangnya nasib SAUDAR SEISLAM kita di sana, di mana? Tidak lain dan tidak bukan, hal ini sudah tersebar luas ke seluruh permukaan bumi ini dimana ia menyedarkan manusia erti kemanusiaan yang sebenarnya dengan apa yang telah dan sedang berlaku di GAZA. Sedarkah wahai sahabat seperjuanganku sekalian, selama masih kita bergelar Islam, selagi itulah kita bersaudara sesama penganut agama Islam?

"Sesungguhnya orang muslim itu bersaudara kerana ini damailah antara keduanya saudara kamu dan bertaqwalah kepada Allah semoga kamu mendapat rahmat-NYA"
~al-hujurat ayat 10~


Adakah patut kita berdiam diri? Berpeluk tubuh dan hanya melihat titisan darah saudara kita mengalir tanpa ada scebis rasa simpati dan kasihan? Atau perlukan kita meratapi kesedihan dan sengsara yang mereka rasai? Apakah sumbangan atau tindakan yang perlu kita lakukan untuk menolong mereka menghadapi kesusahan? Sedangkan kalian semua mengerti bahawa doa itu merupakan senjata bagi orang-orang Islam.

"‘Doa adalah senjata seorang mukmin dan tiang (pilar) agama serta cahaya langit dan bumi.” (HR. Abu Ya'la)"


Suka untuk kami berkongsi article dari laman web Ustaz Hasrizal yang bertajuk "Palestin Memanggil Kamu Pulang Kepada Islam" . Ayuh sama-sama kita hayati penulisan beliau, moga ia dapat memberi kesan di hati.

Akhir pena, kami memohon maaf atas segala kekurangan biro publisiti dari Kelab Minda Islam. Blog kelabmindaislam.blogspot.com sudah tidak digunakan lagi dan ini merupakan blog tetap Kelab Minda Islam UiTM Chendering buat masa sekarang. InshaAllah segala kekurangan akan kami perbaiki dari semasa ke semasa berbekalkan dengan pengalaman yang secebis ini. Segala cadangan dan kritikan samada positif atau negatif bolehlah di-email-kan kepada kmi-uitm@yahoo.com . Moga kita semua dapat membantu menyebarkan tarbiah islamiyah kepada semua. Wassalam..jazkh'ALLAh..

No comments:

Post a Comment